Step

Čo je vlastne step? O tom, čo vlastne step je, sa vedú, ako v mnohých oblastiach odbornej diskusie a polemiky. Čím sa stepuje? Na stepovanie sa používa špeciálna stepárska obuv opatrená tzv. stepárskymi plechmi. Stepársky plech je terminus technicus, označenie pliešky, doštičky a pod. sú nepresné. História stepu uvádza, že .." V americkej populárnej zábave má svoje nedeliteľné miesto aj tap dance, u nás najčastejšie zvaný step". Ak sa chcete učiť stepovať naživo pozrite sa na školy a kurzy stepu.

Step je druh tanca charakteristický rýchlym vyklepávaním rytmu špičkami a pätami nôh.

O tom, čo vlastne step je, sa vedú, ako v mnohých oblastiach kde sa stretávajú rôzne názory, odborné diskusie a polemiky. Nie je naším zámerom pridávať sa do tejto diskusie, skôr chceme načrtnúť hlavné obrysy poňatia stepu, ktoré osobám nezasväteným umožnia nahliadnuť do problému zvaný Step (anglicky Tap Dance , alebo len Tap , nemecky der Steptanz , rusky Čečjotka ).

Všetci sa väčšinou zhodujú na tom, že step je tanec. Väčšina výborných stepárov tiež boli a sú výbornými tanečníkmi. Pre step je charakteristické používanie tanečnej obuvi , opatrené tzv. steparskými plechmi (nie pliešky, doštičkami ako je často uvádzané), ktorou sa vyklepáva rytmus pomocou špičky a päty.

Step je teda tanec, aj keď veľmi špecifický druh tanca, pretože všeobecne zahŕňa tanec iba vizuálnu stránku - pohyb tanečníkovho tela. Tanec všeobecne je skrátka iba vidieť, divákom poskytuje umelecký zážitok prostredníctvom zraku.

Naproti tomu step pridáva k tejto vizuálnej stránke tanca ešte stránku akustickú, step je nielen vidieť, ale aj počuť. Divák počuje step vďaka vyklepávanému rytmu. Tento fakt zreteľne odlišuje step od ostatných druhov tanca.

To, že step je na rozdiel od tanca tiež počuť ho však nevyčleňuje z oblasti tanca. Podľa toho ktorú zložku konkrétny stepar akcentuje, alebo v akom pomere (či tanec - vizuálnu, alebo step - akustickú), sa celá steparská obec (myslené v Čechách a na Morave, ale možno aj všeobecne) v podstate rozdeľuje na dva hlavné prúdy poňatia stepu :

TANEČNÍCI

Považujú step predovšetkým za tanec, tj. tanečný výraz je pre mňa prednejší ako vyklepávanie rytmu, často ide o tanec na úkor rytmu. Obvykle pri stepovaní pekne vyzerajú, ale nestepujú rytmicky a zreteľne, majú nevystepovanú techniku. Ťažko sa tu hovorí o stepe, keď práve jeho akustická stránka je zanedbaná.

STEPÁRI

Viac sa sústreďujú na vyklepávanie rytmu a tanečný výraz je pre nich dôležitý až v druhom rade. Bývajú obviňovaní z tanečnej ignorancie az toho, že sú v podstate len obdobou bubeníkov. Keby neboli pri stepe vidieť, a stepovali napr. za oponou, nič by sa nestalo – divák by neprišiel o tanečný vizuálny zážitok, pretože ten tu v podstate nie je prítomný. Výhodu majú len tí, ktorí podľa Milana Degena, popredného českého odborníka v stepe, zaujmú svojou "fenomenálnou rytmickou interpretáciou", alebo až nepredstaviteľnou rýchlosťou úderov (až niekoľko desiatok úderov - zvukov za sekundu). Môžeme hovoriť o stepe, chýbajúci tanečný estetický zážitok však posúva step k jarmočnému umeniu.

Oba tábory priaznivcov stepu na seba hľadia viac menej nevraživo. Obaja sa mylne domnievajú, že práve ich poňatie stepu je tým pravým. V prvom prípade ide o tanečníkov, napr. spoločenského ale aj iných druhov tanca, jazzového, klasického a pod., ktorí sa zoznamujú so stepom neskôr, až po zvládnutí (nie dokonalom) svojho typu tanca. V druhom prípade ide väčšinou o stepárov, ktorí výrazným spôsobom nedotknutí akoukoľvek tanečnou technikou objavujú step a vďaka svojej tanečnej ignorancii sa viac sústreďujú na rytmiku stepu. Oba menované typy poňatia stepu sú krajnými pólmi, skutočnosť je trochu menej schematická.

Zatiaľ nevysloveným ideálom je dokonalá syntéza oboch zložiek, napr. v postavách slávnych tanečníkov Freda Astaira, Gena Kellyho a ďalších. Teda dokonalý tanečný prejav a výraz sprevádzaný rytmickým a zreteľným vyklepávaným rytmom. Preto je tiež step v tejto ideálnej podobe, napr. v podaní už spomínaných tanečníkov, považovaný za vrchol tanečného umenia. Podľa Milana Degena je step " ...ona povestná čerešnička na tanečnom torte ". Štepár teda musí byť predovšetkým výborný tanečník.

 

Toto všetko je iba osobným názorom stepara Otta Kočího, ktorý sa počíta skôr k druhej skupine. Iní stepári, alebo tanečníci môžu mať na všetko iný názor...

S0313M_1
Vytvorené15. 6. 2020

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, k poskytování funkcí sociálních médií a k analýze návštěvnosti. Informace o tom, jak používáte naše webové stránky, poskytujeme také našim partnerům v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Tito partneři mohou příslušné informace kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které od vás získali, když jste využili jejich služeb.

Váš souhlas nebo odmítnutí cookies mužete kdykoliv změnit. Odkaz naleznete v pravé dolní části webu "Cookies".

Podrobné nastaveniePovoliť všetko